کلید حرارتی مغناطیسی

کلید حرارتی مغناطیسی چیست؟

این نوع کلیدها از بیمتال و کلید مینیاتوری تشکیل شده‌اند و از موتور در برابر اضافه بار یا اتصال کوتاه محافظت می‌کنند. از این کلیدها برای روشن یا خاموش کردن الکتروموتورهای سه فاز استفاده می‌شود و قابل قطع زیر بار هستند.
این کلید هادر تابلوهای فرمان موتوری نیز قابل استفاده هستند. کلید محافظ موتور که با نام مخفف MPCB شناخته می‌شود، برای هدایت وسایل مکانیکی هم به‌ کار گرفته می‌شود. همچنین دارای رنج‌های جریان متفاوتی از ۱ تا ۶۳۰ آمپر هستند. بیشتر کاربرد آن­ها هم در موتورهای با ۵۰ هرتز است.

آشنایی با نحوه کار کلید حرارتی

این محافظ‌ها با توجه به کاربردی که دارند، در راستای حفاظت از انواع موتور الکتریکی به‌کار گرفته می‌شوند. این قطعه هنگام اضافه بار یا اتصال کوتاه، بلافاصله الکتروموتور را از منبع قطع می‌کند. به این ترتیب از الکتروموتور در برابر اختلالات جریان محافظت می‌کند.
این کلید هم از جریان مغناطیسی و هم جریان حرارتی محافظت می‌کند. کلید محافظ موتور یا حرارتی را می‌توان یکی از بهترین تجهیزات برای محافظت از موتور دانست معمولا این کلیدها دارای رنج جریان های پایین می‌باشند.

استفاده از کلید حرارتی چه مزایایی دارد؟

این محافظ‌ها اضافه بار ناشی از دمای دستگاه را پیگیری می‌کنند. کلیدهای حرارتی شکل گرد و جمع ‌و جوری دارند و نصب آنها هم بسیار ساده است. در ادامه با دیگر مزایای این کلیدها آشنا می‌­شوید:
از این محافظ هنگام اتصال کوتاه، اضافه بار جریان و خطای خط استفاده می‌کند.
کلیدهای حرارتی وظیفه حفاظت از موتور در برابر افت فاز و عدم تعادل فاز را برعهده دارند.
امکان کنترل و فرمان‌پذیری دارند.
برای قطع کردن از قدرت بالایی برخوردار هستند.
رنج‌های بسیار گسترده‌ای دارند.
امکان اضافه کردن تجهیزات جانبی بیشتر را دارند.

تفاوت کلید حرارتی اشنایدر الکتریک MPCB با بیمتال BIMETAL

کلید حرارتی اشنایدر الکتریک مدار قدرت را قطع و وصل می نماید ولی بیمتال مدار فرمان را در تابلو قطع میکند.
کلید حرارتی اشنایدر الکتریک در برابر خطا های جریان اضافه بار و جریان اتصال کوتاه عکس العمل نشان میدهد ولی بیمتال فقط در برابر جریان اضافه بار که در اثر اضافه بار و گرم شدن موتور ایجاد می شود، عکس العمل نشان میدهد.
روی کلید حرارتی اشنایدر الکتریک ، کلید یا شاسی قطع و وصل وجود دارد ولی روی بیمتال اشنایدر الکتریک کلید یا شاسی قطع و وصل وجود ندارد .
کلید حرارتی اشنایدر الکتریک به عنوان یک بریکر قبل از کنتاکتور و در قسمت مدار قدرت و ابتدای فیدر قرار میگیرد ولی بی متال اشنایدر الکتریک بعد از کنتاکتور قرار گرفته و بر روی مدار فرمان عمل میکند .
با توجه به تفاوت کلید حرارتی اشنایدر الکتریک با بیمتال میتوان دریافت که ضریب اطمینان جهت قطع و وصل کردن و همچنین دقت عملکرد کلید حرارتی از بیمتال بیشتر است.
کلید حرارتی مغناطیسی

جریان حرارتی (اضافه بار) و جریان مغناطیسی (اتصال کوتاه) چیست و چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

مواقعی که یک الکتروموتور در اثر تحمل بیش از حد اضافه بار جریان بالا میرود ، موتور گرم می شود که به این عمل بالا رفتن جریان حرارتی می گویند و وقتی الکتروموتور در اثر اتصال کوتاه بین دو فاز یا اتصال بدنه و فاز و یا فاز و نول و هر کدام از این موارد گرم میشود می گویند جریان مغناطیسی بالا رفته است.
جریان های اتصال کوتاه و جریان اضافه بار هر دو جزء جریان های ناخواسته شناخته میشود و با وجود آنها، تمامی تجهیزات مدار آسیب می بیند و باید حتما کنترل و همچنین قطع شوند.

تفاوت جریان حرارتی و جریان مغناطیسی

جریان حرارتی، جریانی ایجاد شده در اثر اضافه بار است و در ادامه باعث گرم تر شدن موتور می شود.جریان مغناطیسی ، در اثر نقص فاز (اتصال کوتاه بین دو فاز با هم یا یک نول و یا فاز با یکدیگر) انجام میشود.
کلید های حفاظت از اضافه بار با توجه به این که جریان مغناطیسی یا جریان حرارتی را قطع میکنند، دو نوع حفاظت بار مغناطیسی و حفاظت اضافه بار حرارتی می باشند.

حفاظت اضافه بار مغناطیسی

حفاظت اضافه بار مغناطیسی توسط یک نوع بوبین انجام می شود، که قسمت اصلی ساختمان آن از یک هسته مغناطیسی تشکیل شده و اطراف آن چندین دور سیم پیچی شده است.
در اثر عبور جریان زیاد و زیاد شدن شدت میدان مغناطیسی اطراف پیچ های دور این هسته،داخل بوبین جذب کنتاکت ها اتفاق می افتد و اهرم قطع در آن جذب شده و سبب ایجاد شرایط لازم جهت عملکرد مکانیکی قطع مدار می گردد.
در داخل کلید برای هر فاز، یک هسته مغناطیسی سیم پیچی شده تعبیه میشود.
از این نوع عملکرد جهت محافظت مدار در برابر اتصال کوتاه استفاده میشود، چون که در شرایط اتصال کوتاه قطع کننده مدار باید به سرعت عمل کند و به خاطر اینکه حفاظت حرارتی به دلیل صرف زمان زیاد جهت گرم شدن بیمتال مقداری دیرتر اتفاق می افتد ،برای تشخیص اتصال کوتاه مناسب نمی باشد.
در حفاظت مغناطیسی در صورت بروز مشکل اتصال کوتاه، مدار به سرعت قطع شده و از آسیب رسیدن به قطعه بیمتال و سایر تجهیزات جلوگیری میشود.

حفاظت اضافه بار حرارتی

تجهیزات اضافه بار حرارتی در انواع مختلفی ساخته و ارائه میشوند که نوع متداول آن بیمتال است.بیمتال بعد از کنتاکتور و بصورت سری با موتور نصب می گردد. از حفاظت اضافه بار حرارتی در کلید های اتوماتیک به عنوان حفاظت در برابر جریان زیاد نیز استفاده میشود.
در این نوع محافظت که در اثر عبور جریان زیاد و گرم شدن بییمتال انجام میشود، دو فلز با ضریب انبساط طولی متفاوت تغییر حالت میدهند. این دو فلز در حالت عادی به صورت یه تکه و یک غلتک پرس شده دیده می شود. ترکیب پرس این دو فلز با هم میتواند یک بیمتال را تشکیل دهد. به دلیل اینکه ضریب انبساط طولی یکی از این فلزات بیشتر است، لذا این دو فلز با هم خم میشوند.
مشخصات کلید حرارتی
در ادامه موضوع کلید حرارتی چیست به بررسی ویژگی های این کلید می پردازیم:
این کلیدها دارای شستی های قطع و وصل هستند که آنها را جهت کنترل دستی بر روی کلید قرار می دهند.
رنج جریان این کلیدها قابل تنظیم است و کاربران می توانند آن را به وسیله یک زبانه دوار تنظیم کنند.
این کلیدها یک دکمه تست دارند که از آن ها جهت تست سلامت کلیدهای حرارتی استفاده می کنند.
علامت هایی بر روی کلید حرارتی وجود دارد و ترمینال های ورودی و خروجی بر روی کلید مشخص شده اند.
کلید حرارتی دارای سه کنتاکت است که این کنتاکت ها در بخش ورودی به برق ورودی متصل می شوند. سپس در قسمت ورودی کلید به موتور اتصال پیدا می کنند.
امکان اضافه کردن تجهیزات جانبی در این کلیدها وجود دارد.

تماس با آرامکو الکتریک

در این موضوع به سؤال کلید حرارتی چیست پاسخ دادیم. در هنگام خرید کلیدهای حرارتی دو فاکتور مهم جریان و نوع سیم برق را باید مورد توجه قرار داد.
این کلیدها باید بر اساس جریان نامی انتخاب شوند تا امکان راه اندازی موتورها را به وجود بیاورند. در صورتی که کاربران کلید حرارتی را بر اساس جریان نامی موتورها استفاده کنند، باز هم باید به نوع سیم کشی موتورها دقت کنند.
به این دلیل که سیم های مورد استفاده باید در ارتباط با کشش عبور جریان موتور عمل کنند. در صورتی که سیم های ضعیف را انتخاب کنید، با گذشت زمان سیم گرم می شود و امکان ذوب شدن آن وجود دارد. این موضوع باعث بروز اشکالاتی در جریان با وجود کلیدهای حفاظتی در مدار می شود.
گروه صنعتی آرامکو الکتریک با ده سال سابقه درخشان و تخصصی در زمینه واردات و فروش محصولات اشنایدر الکتریک، با بهره گیری از دانش روز دنیا و تجارب فنی و ارائه ی خدمات پس از فروش خود را به یک از برترین شرکت های نمایندگی اشنایدر مطرح کرد. برای خرید کلید حرارتی مغناطیسی و انواع محصولات اشنایدر کافیست در وبسایت ما یا به صورت حضوری اقدام نمایید.